Pages

Wednesday, August 19, 2009

ANAK-ANAK KU COMEL


Salam..............
Beginilah rutin kehidupan. Isteri sibuk sekali menguruskan rumah tangga disamping anak-anak yang membahagiakan, hasil kasih sayang suami tercinta. Hari demi hari ,bulan demi bulan kemudian saban tahun, kita sering melakukan rutin harian kita,kerja,masak dan membesarkan anak-anak.isteri sibuk memberikan focus pada keluarga disamping juga bantuan dari suami.
Terima kasih buat suami-suami soleh diluar sana.

Justeru dalam pengisian tahunan, dari awal hingga akhirnya..perayaan demi perayaan akan disambut, hari jadi, hari ulangtahun perkahwinan, hari percutian tahunan keluarga, hari perayaan dan tak lupa juga hari pendaftaran awal tahun anak-anak sekolah.

Satu demi satu perencanaan kewangan disusun. Demi anak-anak kita yang comel, dari meniarap,merangkak, bertatih kemudian berlari malah sudah petah memanggil mama dan papa...kini sudah sampai keusia untuk berkawan dan mengenal alam persekolahan.

Demi seorang anak...tabungan pendidikan mula difikirkan. Pengisian method pendidikan wajar lah dicari untuk anak-anak yang menjadi amanah untuk kita didunia ini.
Anak-anak ibarat seperti kain putih, terpulanglah kepada tangan ibubapa yang mencorakkannya. Baik buruk akhlaknya dan panduan hala tuju masa depannya.Begitu jauh lagi lakaran untuk kehidupannya. Ibubapa tidak mampu membuat acuan supaya kejayaan anaknya itu benar-benar satu kejayaan yang mutlak. Cuma ibubapa hanya boleh membantu mendorong, memberi tunjuk ajar,memberi pendedahan, memimpin, memerhati dan membuat teguran supaya anak-anak tidak terpesong dan sentiasa dalam pemantauan ketika mana anak-anak masih lagi boleh menerima idea dan pemikiran orang tua.

Lihatlah betapa hari ini, keadaan yang runcing sekali dengan masalah sosial muda-mudi yang entah apa puncanya, siapa yang patut bertanggungjawab dan di persalahkan.

Oleh itu, Dengan kedatangan keberkatan di awal Ramadhan Al-mubarak akan menjelma selang beberapa hari lagi...marilah kita sama-sama mengambil peluang untuk melatih anak-anak kita berpuasa dan melatih mendisiplinkan anak-anak disamping tujuan yang utama melatih anak-anak menghayati perintah dalam syariaat ISLAM. kata orang anak-anak yang terdidik adalah jaminan masa depan negara.Bagaimana kita melihat dunia akan datang, lihatlah perilaku anak-anak kita pada zaman sekarang. Natijahnya penekanan akhlak dan pendidikan awalan kanak-kanak hari ini yang menjadikan pemuda pemudi yang berakhlak pada masa depan seterusnya menjadi khalifah dimuka bumi ini. Justeru itu lah anak-anak ini lah yang dikatakan warisan untuk kita.Amanah untuk kita mendidiknya.


Jadi atas kesedaran itulah. Tadika ummi hajah ditubuhkan dengan memberikan sedikit sebanyak sumbangan dalam menerajui tanggungjawab pendidikan, meringankan bebanan yang dipikul ibubapa dalam mencari method pendidikan awalan untuk anak-anak.

Untuk Anak-anak kita yang comel, walaupun beberapa bulan lagi tahun 2009 ini akan sampai ke penghujungnya, maka pendidikan anak-anak yang wajib kita utamakan dalam mencari method pendidikan, wajarnya kita selia, ape kah pengisian yang terbaik buat anak-anak kita. Simpanlah juga tabungan untuk perbelanjaan sekolah anak-anak kita dari menghabiskan dalam keraian aidilfitri yang bakal menjelma serta percutian hujung tahun bersama keluarga yang tentunya menelan kos yang tinggi.